احکام خمس
سال خمسى و کیفیت محاسبه خمس
189. سال خمسى، قراردادى نیست بلکه یک امر قهرى و واقعى است یعنى تاریخ دریافتِ اولین درآمد، ابتداى سال خمسى هر مکلفى است و در هر سال همان روز سر سال خمسى او مىباشد و آنچه از درآمدِ بین سال در زندگى مورد نیاز بوده و در حدّ شأن صرف شده خمس ندارد و آنچه تا سر سال خمسى باقى مانده، به اضافه جنسهاى مصرفى (از قبیل برنج، نخود و امثال آن) که تا آخر سال مصرف نشده و چیزهاى خریدارى شده که مورد نیاز نبوده یا بیش از حدّ شأن بوده، متعلّق خمس هستند و سر سال خمسى تا مکلّف خمس خود را پرداخت نکرده حق تصرّف در مال متعلَّق خمس را ندارد. البته مهریه، ارث، هدیه، عیدى و پاداش، خمس ندارد. با این وجود اگر در محاسبهى خمس مشکلى وجود داشته باشد، مىتوان به دفتر یا یکى از نمایندگان مجاز مقام معظم رهبرى(دام ظلّه) در امر وجوهات مراجعه و محاسبه کرد.
سال شمسى یا قمرى 190. مکلّف مخیّر است که سال خمسى خود را شمسى یا قمرى قرار دهد. تغییر سال خمسى191. تقدیم و تأخیر سال خمسى جایز نیست مگر با اجازه ولىّ امر خمس و بعد از حساب مدّت گذشته و مشروط است به اینکه موجب وارد شدن ضرر به صاحبان خمس نشود.سال خمسى درآمد زن و شوهر 192. بر زن و شوهرى که حقوق خود را به طور مشترک در زندگى خرج مىکنند، واجب است هر کدام سال خمسى مستقلى داشته باشند و خمس باقىمانده حقوق خود را بپردازد. شخصى که چند سال خمس نپرداخته 193. شخصى که چند سال است که خمس درآمد سالانه خود را نداده است، باید خمس اموالى را که مىداند متعلق خمس شده بپردازد و در موارد مشکوک با ولىّ امر خمس یا وکیل او مصالحه کند.
حقوقهاى معوقه 194. حقوق معوقه از درآمد سال دریافت آن محسوب مىشود و در مقدار زائد بر مخارج آن سال، خمس واجب است. حق سنوات یا پاداش پایان خدمت195. پولى که پایان خدمت به افراد داده مىشود اگر قسمتى از حقوق زمان خدمت نباشد، هبه است و خمس ندارد.بازخرید196. وجوه دریافتى بابت بازخرید، خمس ندارد.حقوق بازنشستگى197. حقوق بازنشستگى که به کارمند پرداخت مىشود جزو درآمد سال وصول است که اگر تا سر سال خمسى صَرف در مؤونه نشود، خمس دارد.درآمد کودکان 198. بنا بر احتیاط بر کودکان بعد از رسیدن به سن بلوغ واجب است که خمس منفعت کسب خود را که قبل از بلوغ به دست آوردهاند و تا زمان بلوغ بر ملک ایشان باقى مانده است، بپردازند. سپرده حج199. اصل سپرده اگر از درآمد کسب بوده و خمس آن داده نشده، خمس دارد اما سود حاصله اگر پیش از سال عزیمت به سفر حج قابل وصول نبوده، جزو درآمد سال وصول محسوب مىشود که اگر در همان سال، هزینه سفر حج شود، خمس ندارد.حقوق دریافتى نزدیک سال خمسى 200. اگر کارمندى چند روز زودتر از سال خمسى حقوق خود را دریافت کند و تا سر سال خمسى باقى بماند، خمس آن واجب است. سرمایه 201. اگر سرمایه بهقدرى است که با پرداخت خمس آن، درآمد کسب با بقیه آن وافى به هزینه زندگى او نباشد و یا کسب با بقیّه آن کسب مناسب شأن عرفى او نباشد، خمس ندارد. کالایى که افزایش قیمت پیدا کرده و فروخته نشده 202. کالایى که افزایش قیمت پیدا کرده ولى چون مشترى براى خریدش پیدا نشده تا سال خمسى مانده، در این زمان پرداخت خمس افزایش قیمت واجب نیست، ولى اگر مشترى در اثناء سال بوده و مالک به امید سود بیشتر نفروخته تا سال خمسى رسیده، باید سر سال خمسى، خمس افزایش قیمت را بپردازد. لوازم منزل 203. معیار در عدم تعلق خمس به لوازم منزل، صدق عنوان نیاز به آن مطابق با شأن عرفى مناسب با انسان است، هر چند در طول سال از آن استفاده نشود.
لوازم التحریر و مواد آرایشى 204. باقىمانده از لوازمالتحریر و لوازم آرایشى و عطر و ادکلن در صورتى که از درآمد سال تهیه شده باشد و عرفاً مالیت داشته باشد، خمس دارد. داروهاى اضافى 205. اگر خرید داروها جهت استفاده از آن در مواقع نیاز باشد و در معرض احتیاج هم باشد در صورتى که تا سر سال خمسى باقى بماند، خمس ندارد. خرید وسایل براى آینده 206. اگر تهیه لوازم زندگى براى آینده، عرفاً جزو مؤونه حساب شود، خمس ندارد.پسانداز براى مخارج ضرورى 207. اگر خرید مایحتاج ضرورى زندگى برحسب وضع مالى شخص متوقّف بر پسانداز درآمد سال باشد، و بنا دارد در آینده نزدیک (تا چند روز بعد از سال خمسى) آن را صرف خرید اشیاء ضرورى کند، در این صورت پرداخت خمس پسانداز واجب نیست.کیفیت محاسبه خمس مغازه208. شخصى که سال خمسى نداشته و مغازهاى را براى کسب و کار خریده کافى است خمس قیمت خرید را بپردازد.وام209. وام خمس ندارد، مگر به مقدارى که اقساط آن از درآمد بین سال پرداخت شده و سر سال خمسى موجود یا تبدیل به سرمایه شده باشد.پول قرض داده شده 210. پرداخت خمس پولى که از درآمد بین سال انسان به دیگرى قرض داده است، در صورتى که سر سال خمسى قابل وصول نباشد واجب نیست، بلکه هنگام وصول واجب مىشود. پول موجود در صندوق صدقات منازل 211. سر سال خمسى باید خمس پولى که اهل منزل در صندوق صدقات منزل گذاشتهاند، پرداخت شود مگر آنکه صندوق از مؤسسهاى باشد و با صاحب منزل به نحوى قرارداد شده باشد که قراردادن پول در صندوق براى آن مؤسسه قبض، محسوب شود. زمین و مصالح ساختمان212. زمین و یا مصالح ساختمان که انسان براى مسکن مورد نیاز خریده و سال بر آن مىگذرد اگر صَرف در ساخت مسکن شود، خمس ندارد. ترقى قیمت زمین 213. شخصى که زمینى خریده و قیمتش زیاد شده، خمس قیمت خرید را ضامن است و با فرض تفاوت چشمگیر نسبت به قیمت فعلى، احوط مصالحه در مقدار تفاوت قیمت است و در صورتى که زمین را به قصد تجارت خریده باشد و هم اکنون مشترى داشته باشد باید خمس قیمت فعلى آن را بپردازد. دادن خمس سالهاى گذشته از درآمد سال جدید214. شخصى که مىخواهد خمس سالهاى گذشته را از درآمد امسال بپردازد، باید خمس این درآمد را نیز بپردازد. خمس و بدهکارى 215. اگر بدهکارى انسان به هزینههاى زندگى سال خمسى او مربوط باشد از درآمد همان سال کسر مىشود. مال خارج شده از مؤونه216. مالى که از مؤونه خارج شده اگر سرمایه کسب و تجارت شود ترقى قیمت آن پس از فروش، متعلق خمس است، ولى اگر قصد تجارت با آن ندارد تا وقتى آن را نفروخته است خمس ندارد و اگر فروخت احتیاط آن است که خمس آن را بدهد اگرچه بعید نیست عدم وجوب خمس.هبه و عیدى 217. خمس هبه و عیدى واجب نیست هر چند احوط این است که اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود. ارث218. ارث خمس ندارد، مگر یقین حاصل شود که خمس به آن تعلّق گرفته و پرداخت نشده است.اعطائى بنیاد شهید 219. پول یا چیزى که بنیاد شهید به خانوادههاى شهدا هدیه مىکند، خمس ندارد. حقوق جانبازى220. آنچه که بنیاد امور ایثارگران به جانبازان عزیز هدیه مىکند اگر در مقابل کار نباشد، خمس ندارد و اگر در مقابل کار باشد چنانچه از مخارج سال اضافه آید خمس دارد و حقوقى که جهت پرستارى به همسر ایشان مىدهند اگر در قبال کار پرستارى باشد (که اگر پرستارى نکند نمىدهند) چنانچه از مخارج سال اضافه آید خمس دارد و در غیر این صورت خمس ندارد.کمک هزینه تحصیلى 221. کمک هزینه تحصیلى خمس ندارد، مگر اینکه شخص، استخدام شده و در قبال تحصیل، حقوق دریافت نماید.ترقى قیمت ارث و هبه 222. ارث و هبه و پول فروش آنها خمس ندارد، هرچند قیمت آنها افزایش یافته باشد، مگر اینکه نگهدارى آنها به قصد تجارت و زیاد شدن قیمت باشد، که در این صورت پس از فروش بنا بر احتیاط واجب باید خمس ارزش افزوده آن پرداخت شود. مالى که انسان به دیگرى مىبخشد 223. مالى که انسان به دیگرى مىبخشد اگر به مقدارى باشد که عرفاً مناسب شأن او و افرادى مثل اوست و نیز بخشش صورى و به قصد فرار از خمس نباشد، خمس ندارد. معدن 224. معادنى که دولت استخراج مىکند خمس ندارد، ولى معادنى که شخصى یا اشخاصى با مشارکت استخراج مىکنند، بعد از کم کردن مخارج، سهم هر کدام که به مقدار بیست دینار طلا و یا دویست درهم نقره یا معادل قیمت یکى از آن دو باشد، خمس آن واجب است. یافتن گنج 225. گنجى که شخصى در زمینى که مالک آن است پیدا مىکند، حکمش تابع مقررات نظام جمهورى اسلامى است. استفاده از اموال پدرى که وجوهات نمىدهد یا ربا مىخورد226. تا وقتى فرزند یقین به حرمت چیزى که مصرف مىکند ندارد، استفادهاش اشکالى ندارد و تحقیق لازم نیست، ولى اگر یقین به حرمت پیدا کند تصرفش در آن مال جایز نیست مگر اینکه جدایى از خانواده و قطع رابطه با آنان براى او حرجى باشد که در این صورت تصرف و استفاده جایز است ولى ضامن زکات و یا مال دیگران که در اموال مورد مصرف او وجود دارد، مىباشد. تصرف در اموال کسى که وجوهات نمىدهد227. تا یقین به وجود خمس و زکات در عین اموال مورد ابتلا نباشد، تصرّف در آن اشکال ندارد.تصرف در اموال میت قبل از پرداخت خمس 228. اگر میّت وصیت به پرداخت خمس کند و یا ورثه یقین دارند که میت مقدارى خمس بدهکار است، تا خمس او پرداخت نشود، تصرف در اموال او غاصبانه و حرام است و موجب ضمان است.مصرف خمس در ساخت مسجد و...229. در حال حاضر، سهمین مبارکین(خمس) براى اداره حوزههاى علمیّه مورد نیاز است؛ براى اینگونه امور، از وجوه برّیّه و کمکهاى مؤمنین استفاده شود.ارجاع در امر خمس230. مقلدین مقام معظم رهبرى(دامظله) براى روشنشدن وضعیّت خمس اموالشان به دفتر مقام معظم رهبرى(دامظله) یا یکى از وکلاى مجاز معظمله در امر وجوه شرعیه مراجعه نمایند.استمهال231. اگر براى فردى پرداخت خمس به صورت یکجا امکان ندارد، مىتواند به دفتر مقام معظم رهبرى(دامظله) یا یکى از نمایندگان مجاز ایشان در وجوه شرعیه مراجعه کند و پس از کسب اجازه، خمس خود را به تدریج بپردازد.بخشش سهمین 232. سهمین مبارکین قابل بخشش نیست. اجازه براى پرداخت حقوق شرعى233. در زکات خود انسان مىتواند آن را به فقراى متدین و عفیف بدهد و پرداخت مظالم بنا بر احتیاط محتاج اذن از حاکم شرع است و در خمس ـ اعم از سهم مبارک امام(علیهالسلام) و سهم سادات کرام ـ واجب است آن را به دفتر مقام معظم رهبرى(دام ظله) و یا به یکى از وکلاى مجاز معظمله تحویل دهد و یا در پرداخت آن به مستحقین اجازه بگیرد. ملاک سیادت234. اگر چه منتسبین به پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) از طرف مادر هم از اولاد آن حضرت محسوب مىشوند، ولى ملاک ترتّب آثار و احکام شرعىِ سیادت، انتساب از طرف پدر است.